Norge henger ikke med
Hva har USA, Tyskland, Rwanda og Saudi-Arabia til felles? Alle tar risikoen ved kraftig kunstig intelligens (KI) mer på alvor enn Norge.

KI-generert illustrasjon fra Midjourney
Hovedmomenter
Nylig gikk AI Safety Summit av stabelen i Storbritannia, og Norge var ikke å se. I to dager møttes representanter fra stater, akademiske institusjoner, sivilsamfunnsorganisasjoner og de fremste KI-selskapene for å diskutere hvordan vi sammen kan redusere risiko fra kraftig KI.
Interessen er stor, og initiativene mange. Storbritannia har startet en omfattende satsing på KI-sikkerhet. Det hvite hus har gitt ut tiltaksliste for KI-risiko. En rekke eksperter og institusjoner har gitt ut rapporter om KI-risiko og forslag til mulige internasjonale samarbeid for å redusere risikoen. Prosessene får knapt mediedekning her til lands, og Norge er intet sted å se i disse prosessene. Det til tross for at mange KI-problemer trenger internasjonal samhandling for å løses.
Utover trusler mot demokratiet som feilinformasjon eller informasjonskrigsføring, ser vi allerede muligheter for misbruk av KI til bioterrorisme eller cyberangrep. Vi ser et kappløp mellom selskaper og stater om å utvikle kraftigst mulige systemer på kortest mulig tid. Som førsteamanuensis Inga Strümke nylig poengterte i en spalte i Aftenposten, er det vanlige folk som vil tape på det.
Vi lever i et historisk øyeblikk for KI-politikk, og vi griper ikke muligheten. Nasjonalt ser regjeringen ut til å våkne, med ny minister for digitalisering og KI, nytt departement og KI-milliard. Nå må vi også se utover.
Norge må delta i de internasjonale prosessene hvor morgendagens reguleringer tar form. Som et minimum burde Norge etablere en global ambassadør for KI og en avdeling for KI i UDs seksjon for global sikkerhet. Et konkret mål må være å utarbeide en klar posisjon på internasjonalt KI-sikkerhet innen FNs Summit for the Future i 2024.
Mer fra Langsikt

Verdens fremste KI-forsker advarer om farene med kunstig intelligens. Å avfeie ham er risikabelt.
Han har skissert et av de beste løsningsforslagene så langt.

Norge trenger et nytt, nasjonalt prosjekt
Norge og Europa må finne en tredje vei i skyggen av Kina og USA.

Datasentre er framtidens infrastruktur – ikke et sidespor i energipolitikken
Debatten om datasentre domineres av bekymringer for kraftbruk og naturinngrep. Men datasentre er i ferd med å bli en ny form for kritisk infrastruktur. Det avgjørende spørsmålet er ikke hvor mange vi skal ha, men hvilke premisser Norge skal styre dem etter.

Et hav av data
Norge er i praksis i ferd med å bygge en digital tvilling av havet, men vi bruker den først og fremst til rapportering, ikke til innovasjon.
Se alle våre publikasjoner her