Utspill
|
18.11.2025

Vedlegg: Analyse av bistandsbudsjettet

Først publisert i:

Budsjettanalyse fra 2022 - 2026 med todeling av Sending-utvalgets kategorier.

Last ned

KI-generert illustrasjon fra Sora.

Hovedmomenter

1

2

3

4

Innhold

[Regneark oppdateres ila dagen]

Vedlagt er et regneark som for hvert bistandsbudsjett analyser viser både bevilgninger per kapittelpost, en fordeling av de ulike postene per kategori (vekting), og hvordan beløpene da fordeles.

Merknader til metode:

  1. Analysen av ulike års bistandsbudsjett baserer seg på ulike versjoner av budsjett for det året, alt fra regjeringens forslag (Prop. 1 S), faktisk regnskap, forslag til RNB og vedtatt RNB. Dette skyldes kun praktiske årsaker, nemlig at analysen for ulike år har blitt gjort på ulike tidspunkter, med de da nyeste tilgjengelige tallene. For noen år er det liten forskjell på forslag til budsjett, RNB og endelig regnskap, mens for andre år er forskjellene store (feks 2022 da krigen i Ukraina brøt ut, og både inntekter og utgifter endret seg betydelig).
  2. I hovedsak bygger kategoriseringen av budsjettposter og bistandsmidler (se 2.1 og vedlagte regneark) på kategoriseringen som Norad laget på oppdrag for UD etter Sending-gruppens rapport (oppdrag 29A-2023), med en detaljert og tidkrevende gjennomgang av bevilgningene per budsjettpost. Det er en forenklet antagelse å bruke samme kategorisering og fordeling av midler for bistandsbudsjettene for 2024, 2025 og 2026 som Norad gjorde for 2023. En del budsjettposter har nemlig fått endret innhold siden den gang, som kan påvirke hva som er riktig fordeling av den enkelte post per kategori. Noen poster er også avviklet eller slått sammen (feks kap. 153). Dette er ikke justert for med mindre spesifikt kommentert under, men utgjør relativt små forskjeller.
  3. Støtten til Ukraina har vokst betydelig i perioden analysert, og spesielt den ikke-humanitære delen (ca tre fjerdedeler av sivil Ukraina-støtte siste par år). Fordi denne vurderes å ha som formål å bidra til fred og trygghet i Europa, ikke primært hjelpe mennesker i krise, så er budsjettposten "159.73 Ukraina og naboland" delt i to; en med humanitær støtte som videreføres i kategori 2, og en med ikke-humanitær støtte (primært energitiltak og budsjettstøtte) som har blitt kategori 3.
  4. Kapittel 165 sine poster om Norfunds Ukrainamandat (nye i 2025, da under kap. 162) settes av tilsvarende grunn til kategori 3.
  5. Fra 2026 er kap.post 153.72 Bærekraftige løsninger og vertssamfunn (vurdert av Norad å være som 50/50 fordelt kategori 1a/1b i 2022-2023) i hovedsak flyttet til kap.post 159.70 Midtøsten og Nord-Afrika, som av Norad ble kategorisert som 100% 1a. På grunn av dette, samt endringer i hva spesielt midler til Palestina brukes på etter 7. oktober 2023, justerer vi for 2026 fordelingen til 75/25 kategori 1a/1b.
  6. Som følge av endringene her, primært endringen for Ukraina-støtte (merknad b), gir vår analyse noe annerledes fordeling på kategorier i 2022 og 2023 enn Norads egen analyse. Norad fant at hhv 68 og 72 prosent gikk til kategori 1, mens analysen her kommer frem til 65 og 61 prosent. Dette skyldes at Ukraina-støtten i 2023 økte kraftig og på bekostning av andre deler av bistandsbudsjettet.

Last ned
Vi bruker cookies for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Ved å trykke "Aksepter", samtykker du til vår bruk av cookies. Les mer i vår Personvernerklæring.