Norge bidrar – til andres vekst
AI blir vår tids viktigste infrastruktur. Norge har betydelige finansielle interesser, men faller etter på det industrielle. Det gjør oss rike som investorer – og sårbare som næringsliv.

KI-generert illustrasjon fra Sora.
Hovedmomenter
Norge investerer store beløp i kunstig intelligens (AI), men nesten utelukkende i utlandet. Via Oljefondet er vi blant de største eierne i Nvidia, Microsoft, Alphabet, Meta og Amazon – selskapene som nå bygger og kontrollerer AI-infrastrukturen verden kommer til å være avhengig av i tiår fremover.
Nvidia er nå verdt 2,5 ganger den samlede verdien av Oljefondet, og mange frykter at den sirkulære AI-økonomien, der kapital, maskinvare og tjenester flyter mellom aktørene, er en boble. Kanskje kommer det en verdikorreksjon, men AI er mye viktigere enn aksjekurser. Det er et industrielt kappløp om å kontrollere infrastruktur for fremtidig verdiskaping.
I dette industrielle AI-kappløpet er vi enn så lenge bare en skeptisk tilskuer, og norske virksomheter utsetter å ta i bruk kunstig intelligens i stor skala. Norge har høy investeringsevne og sitter på data og kompetanse i viktige sektorer som energi, prosessindustri, hav- og maritim sektor og helse og offentlig digitalisering. Det burde bekymre oss at vi i praksis likevel bidrar mer til andres AI-vekst enn vår egen kompetanse og infrastruktur. Det er et paradoks, og en reguleringsoppgave.
Hvorfor klarer ikke privat sektor dette alene? Fordi risikoen er feil fordelt. AI-infrastruktur krever langsiktige investeringer i data, regnekraft, forskning, sikkerhet og endringskompetanse – før effekten kommer. De fleste norske selskaper har for små datamengder, for svake datateam, for fragmenterte systemer og for lite kapital til å ta risiko tidlig i utviklingsløpet. Resultatet er at prosjekter stopper før de når skala. Dette er ikke et innovasjonsproblem, men et strukturproblem: Ingen enkeltbedrift kan bære kostnaden av nasjonal AI-kapasitet.
Vi har sett en modell som fungerer: trekantsamarbeidet i forsvarssektoren, der staten tar risiko i tidlig fase, forskningen utvikler og tester teknologi, og industrien skalerer. Det har gitt Norge kapasitet og kompetanse som ellers ikke ville oppstått i markedet. AI trenger en tilsvarende struktur.
Som en del av Langsikts ekspertutvalg på AI har vi foreslått tre grep som løser selve problemet – ikke bare symptomene:
- Bygg nasjonale AI-industriklynger rundt sektorer der Norge allerede har fortrinn: energi, hav, prosessindustri, helse. Sikker tilgang til data og regnekraft etter Altinn-modellen gjør det mulig for norske aktører å bygge tjenester uten å være låst til globale plattformer.
- Tiltrekk og utvikle kritisk AI-kompetanse. Raskere arbeids- og studieprosesser, bedre vilkår for nøkkelkompetanse og muligheter for industriell forskerutdanning gir bedriftene tilgang på de rollene som avgjør om prosjekter skalerer eller stopper.
- Etabler sterke konsortier og partnerskap, slik finansnæringen gjorde med BankID og Vipps, eller gjennom trekantsamarbeid mellom stat, forskning og industri, slik vi kjenner fra forsvarssektoren. I små markeder er samarbeid ofte eneste vei til konkurransedyktig skala.
Oljepengene har gitt Norge en enorm finansiell styrke. Spørsmålet nå er om vi også vil bruke den til å bygge en industriell posisjon i AI, eller om vi nøyer oss med å være brukere og investorer i andres. Fremtidens verdiskaping avgjøres av hvem som bygger infrastrukturen – ikke bare hvem som eier aksjene.
Mer fra Langsikt

Data er ikke som olje. Den er bedre.
Data mangler det vi hadde for olje: en institusjonell arkitektur rundt ressursen.

Pseudokode er enkelt – politikk er vanskelig. KI-budene bygger broen
if/else løser ingenting i et adaptivt, komplekst system som Norge. KI-politikk krever systemforståelse, naturhensyn, sikkerhet og velgeraksept – og det krever felles prinsipper før vi kan skrive de konkrete funksjonene.

KI-trusler på kort og lang sikt
At KI skaper alvorlige problemer i dag, betyr ikke at vi kan avfeie fremtidens trusler.

Datasentre er ikke problemet – dårlig prioritering er det
Datasentre fremstilles som en trussel mot norsk industri og kraftsystem. Tallene viser at risikoen ligger i uklare rammer, ikke i datasentrene i seg selv.
Se alle våre publikasjoner her